Helma Lodders: 'Krimp bedreiging kalversector'
Een grote krimp in het aantal kalverbedrijven is een bedreiging voor de hele sector, stelt Helma Lodders, voorzitter van Vee&Logistiek Nederland. Bestaansrecht in alle schakels van de hele kalverketen is volgens haar nodig voor toekomstige investeringen in duurzaamheid.
De gevolgen van de opkoopregeling LBV-plus zijn nog niet duidelijk, maar het feit dat intussen 115 kalverbedrijven de overeenkomst met de overheid van een handtekening hebben voorzien en teruggestuurd, baart Lodders zorgen. “Je hebt een goede basis nodig als je investeringen wilt doen in duurzaamheid en innovaties wilt doorvoeren.” Wanneer het aantal onder een bepaald kritisch minimum komt, wordt het lastig voor onderdelen in de kalverketen om rendabel te blijven, stelt ze.
Kleine sectoren zullen volgens Lodders als eerste de gevolgen ondervinden, maar ook grote sectoren gaan last krijgen van de krimp. “Je ziet nu al dat je niet meer met alle onderzoeksvragen bij Wageningen UR terecht kunt als het om de veehouderij gaat. Dan kom je in het buitenland terecht. Bij een krimp zullen bepaalde activiteiten stoppen of verplaatsen naar het buitenland. Dat geldt ook voor de handel en periferie.” De gedachte om de omvang van de kalverhouderij af te stemmen op de grootte van de melkveehouderij, is volgens haar rampzalig: “Dan is de kalversector niet groot genoeg om in deze vorm door te gaan.”
Export Nederlandse kalveren
Over de gevolgen van een grote krimp van de kalverhouderij, wordt in politiek Den Haag onvoldoende nagedacht, vindt Frank Mandersloot, vicevoorzitter van VVK. Als er geen bestaansrecht is voor de Nederlandse kalverhouderij dan betekent dat Nederlandse kalveren naar het buitenland geëxporteerd gaan worden of, zoals in het Verenigd Koninkrijk, dat kalveren na geboorte worden geëuthanaseerd. “De eerste optie is geen oplossing voor het dierenwelzijn. De tweede optie moeten we helemaal niet willen.” Ook als melkveehouders koeien moeten inleveren om kalveren te gaan houden, gaat dat in veel gevallen geld kosten. Beter is volgens hem om de kennis en infrastructuur in Nederland te behouden. “Transport van kalveren, ook van buitenlandse kalveren naar Nederland, moet daarbij goed geregeld zijn.”
In het sectorplan VealForward staat dat kalveren per 2026 tijdens het transport ten alle tijden minimaal tweemaal per 24 uur gevoederd worden met melk met een maximaal tijdsinterval van 14 uur. Ook krijgen kalveren gedurende het transport de mogelijkheid om minimaal een uur te rusten na maximaal 9 uur rijden. Dit houdt onder andere in dat vervoer van kalveren uit Ierland vanaf dat jaar niet meer mogelijk is. Daarnaast geldt vanaf 2030 dat het vervoer van kalveren plaatsvindt in gesloten vrachtwagens met mechanische ventilatie. Mandersloot: “We hanteren het ‘nee, tenzij-principe’. kalveren worden alleen afgenomen als aangetoond kan worden dat aan alle voorwaarden is voldaan.”
Volledige schakel waarborgen
Om de kwaliteit van transport te verhogen, start Vee&Logistiek Nederland per 1 januari 2025 met de kwaliteitsregeling QLT-Kalf. Er geldt al zo’n regeling (Quality Livestock Transport) voor de varkenshouderij. Daarmee wordt de complete schakel van het transport in de vee- en vleesketen gewaarborgd. Voor leden van Vee&Logistiek Nederland is de deelname aan deze kwaliteitsregeling onderdeel van het lidmaatschap. De QLT-regeling geldt op dit moment alleen voor Nederlandse transporteurs. Vee&Logistiek Nederland wil de regeling in de toekomst ook uitbreiden naar buitenlandse transporteurs die in Nederland actief zijn.
Lees ook
Meest gelezen
Agenda
-
Er zijn momenteel geen evenementen gepland