Met een lange lijst van commerciële partijen uit de plantaardige hoek lijkt de Nationale week zonder vlees vooral een promotiecampagne voor vleesvervangers, stelt het COV. Het effect op het milieu is nihil.
Onderzoeksbureau Blonk heeft becijferd dat als 17 miljoen Nederlanders aan deze vleesloze week deelnemen, en kiezen voor vleesvervangers, de Nederlandse CO2 uitstoot met 0,1 procent vermindert. Het waterverbruik neemt zelfs toe wanneer een deel van de vleesconsumptie wordt vervangen door noten. Noten hebben namelijk een hoog watergebruik.
Toch is de milieubesparing wel één van de belangrijkste argumenten waarom de initiatiefnemers de Week zonder vlees in het leven hebben geroepen. Volgens de stichting is ‘vaker een dagje geen vlees of vis eten een kleine moeite met een enorm positieve impact op mens, dier en milieu’.
De Centrale Organisatie voor de Vleessector ergert zich aan de bedoelingen van de stichting. “Het afwentelen op de consumptie van vlees van alles rond het milieu slaat doorâ€, zegt het COV. “Er zijn diverse activiteiten met minder primair nut en meer negatieve impact, zoals wereldwijde vliegvakanties, wat kennelijk niet zo makkelijk scoort.â€
Volgens het COV is de actieweek vooral een promotieweek waar producenten van plantaardige producten en retailers een week op meeliften en wordt er totaal voorbij gegaan aan de relatief lage milieubelasting van de Nederlandse veehouderij en de hoge voedingswaarde van vlees.
De Nationale Week zonder vlees duurt van 11 tot en met 17 maart en is vanaf nu een jaarlijks terugkerend fenomeen.
Lees ook
Meest gelezen
Agenda
-
Er zijn momenteel geen evenementen gepland