Dier&Recht start rechtszaak tegen import Ierse kalveren
Dier&Recht wil een rechtszaak starten om de import van Ierse kalveren tegen te gaan.
Vorige week heeft de organisatie een dagvaarding naar de rechtbank gestuurd en is er een afschrift naar VanDrie Group gegaan.
Volgens directeur Frederieke Schouten van Dier&Recht blijkt uit onderzoek van oornummers dat 80 procent van de Ierse kalveren op een bedrijf komt waar VanDrie Group zaken mee doet. Ze beschouwt de kalverintegratie daarom als 'organisator' van de import. "Omdat VanDrie Group zelf aangeeft op termijn de transporten uit verre landen af te willen bouwen, maar er juist meer kalveren uit Ierland worden geïmporteerd, neemt het bedrijf niet zijn verantwoordleijkheid", stelt Schouten. In 2023 kwamen ruim 100.000 Ierse kalveren naar Nederland. Het jaar ervoor waren dat er met 91.000 ook al meer dan in de jaren er voor.
Standpunt ongewijzigd
VanDrie Group wil verder niet reageren op het bericht van de dierenorganisatie. Het standpunt van de kalverintegratie is niet gewijzigd ten opzichte van vorig jaar toen er door Eyes on Animals misstanden werden aangetoond bij het uitladen van Ierse kalveren in de Franse havenstad Cherbourg. VanDrie Group liet destijds weten zich te houden aan de wet- en regelgeving op het gebied van kalvertransport. Op eigen initiatief heeft het bedrijf audits laten uitvoeren in Frankrijk. Deze bevindingen en adviezen, van een specialist op het gebied van dierenwelzijn, zijn met de betreffende rustplaatsen gedeeld. Volgens VanDrie Group heeft het transport vanuit Ierland geen negatieve impact op diergezondheid omdat Ierse kalveren relatief gezonder blijven in de houderij dan bijvoorbeeld Nederlandse kalveren.
Andere transportregels
Dier&Recht pleit met de dagvaarding indirect voor andere Europese regels. Kalveren mogen nu maximaal negen uur onderweg zijn zonder voeding en maximaal 19 uur zonder rust waarbij het transport overzee niet meetelt als de dieren onderweg een voeding krijgen. In de nieuwe transportvoorstellen die eind 2023 naar buiten kwamen, gaat de Europese Commissie uit van maximaal 21 uur transport (inclusief 1 uur rust) en vervolgens 24 uur rust op een controlepost. Daarna mogen de dieren nog eenmaal vervoerd worden. Import van dieren per boot lijkt met deze nieuwe normen niet meer mogelijk.
Vanuit de kalverhouderij zijn er geluiden te horen dat de dagvaarding van Dier&Recht vooral een politieke en publicitaire aanleiding heeft. Immers, ook vanwege diergezondheidseisen (IBR) is import van Ierse kalveren in de toekomst niet meer mogelijk.
Collectieve zaak
Het zal nog minimaal drie maanden duren voordat de dagvaarding daadwerkelijk leidt tot een zitting omdat het een collectieve zaak betreft. Dier&Recht wordt in de rechtszaak bijgestaan door Hanneke Wellenberg, advocaat bij Soeverein Advocaten.
Lees ook
Meest gelezen
Agenda
-
Er zijn momenteel geen evenementen gepland