Meestal probeer ik zo open mogelijk te zijn over ons bedrijf. Immers waar je trots op bent, daar mag je best over vertellen. Zo doen wij het al jarenlang, in kleine stapjes nemen we de mensen mee in onze dagelijkse werkzaamheden. Via sociaal media lukte mij dat aardig. Soms met een uitleg, soms zegt een foto meer dan duizend woorden. En als je de kans krijgt om je gevoel erbij te zetten, wordt het door veel mensen begrepen waarom dit een geluksmomentje is of juist een baalmoment.
Maar je las het goed, het lukte mij vroeger beter dan nu. Komt het omdat ik geen inspiratie meer heb? Omdat ik niets meer te vertellen heb? Of omdat de puf eruit is? Nee!! Niets is minder waar. Het komt door gebrek aan normen en gebrek aan respect voor elkaar. Niet van mijn kant, maar van de ontvangende partij. Voordat we het weten krijg ik de meest verwerpelijke reacties naar me toe geslingerd. Sommige opmerkingen zijn ondertussen standaard geworden, zoals: ‘het kalf hoort bij de koe’ en ‘wanneer mag het kalf naar buiten?’. Maar regelmatig zitten er ook verwerpelijke reacties bij. Dan denk ik ‘wat zou jij er van vinden als ik jou dit toewens?’.
Aan sociale media houd ik een dubbel gevoel over. Want er worden ook serieuze vragen gesteld. Geen verwijten maar oprechte vragen. En juist die wil ik graag beantwoorden. De verwijten en verwerpelijke opmerkingen komen natuurlijk ergens vandaan. Als een bepaalde groepering weer volop bezig is met het framen van de sector (zoals nu Wakker Dier met ‘Zuivel is niet zo zuiver’) krijgt de onwetende burger een beeld voorgeschoteld dat ver van de werkelijkheid staat. De tijdlijn van mijn sociale media loopt dan snel vol met negatieve berichten.
Ook op internet is het niet veel beter. Immers wat krijg je te zien als je het woord ‘kalverhouderij’ intypt in Google? Dan krijg je eerst verschillende pagina’s over de misstanden, daarna mogen wij als kalverhouders nog eens een poging doen om te vertellen waarom we zo trots zijn, waarom de melkveehouderij niet zonder kalverhouderij kan, welke verbeteringen we als melkveehouderij en kalverhouderij doorvoeren en wat het verschil is tussen de kalverhouderij in Nederland en het buitenland.
Waarom we niet meteen gevonden worden als je het woord ‘kalverhouderij’ intypt? Waarschijnlijk omdat onze werkzaamheden uit meer zaken bestaan dan achter een toetsenbord te zitten. PR is een vak waar je tijd, geld en heel veel energie in moet stoppen. Bij velen van ons moet het er altijd even tussendoor gedaan worden. Misschien is het makkelijker voor ons om te overwegen om bij een goededoelenstichting een budget aan te vragen of dat we als sector zelf professionals inhuren die fulltime voor ons aan de slag kunnen.
Zolang die professionals ontbreken, mag de burger het doen met de foto’s en video’s van ons, kalverhouders. Maar als we het gezamenlijk doen onder de #kalverhouderij stijgen we in ieder geval in Google en komt de werkelijkheid eerder in beeld. Het kan dus al heel simpel.
Evelien Smit
Trotse kalverhoudster in Nieuweroord
Lees ook
Meest gelezen
Agenda
-
Er zijn momenteel geen evenementen gepland