Helma Lodders is ruim een maand bij Vee&Logistiek Nederland en in die tijd ligt er een motie van de Tweede Kamer met een verzoek voor het inkorten van wachttijden bij slachterijen en mogen veetransporten boven 30 graden niet meer plaatsvinden. Ondertussen besliste de Duitse Bondsraad dat kalveren pas na 28 dagen op transport mogen en wil het Verenigd Koninkrijk de export van slachtvee verbieden. Het is duidelijk: transport van vee ligt onder vuur.
Wat vindt u van de stortvloed aan regels die op uw sector afkomen?
“Wat ik jammer vind, is dat er besluiten worden genomen zonder wetenschappelijke onderbouwing. Maximaal vijftien minuten wachten bij een slachthuis is een goed streven maar kan contraproductief uitpakken. Slachterijen moeten een goede afweging kunnen maken, ook in het belang van dieren. Er kan van alles gebeuren bij een slachthuis of in het aanvoerproces waardoor je soms even moet afwijken van dat kwartier. Het is niet zo simpel als veel mensen denken.â€
De regel dat vee niet vervoerd mag worden boven de 35 graden is nog geen jaar oud en nu moet het volgens een aangenomen motie al terug naar 30 graden. Wat vindt u daar van?
“Ook transporteurs willen zo goed mogelijk voor de dieren zorgen, met zo min mogelijk stress voor de dieren. Wij hebben in 2016 een protocol gemaakt voor veetransporten bij hitte. Tot op heden hebben we als sector met de NVWA niet de afspraken kunnen maken die nodig zijn. Vroeger slachten kan nu vanaf 33 graden, waarbij er vanuit de NVWA beperkend voorwaarden zijn. De problematiek van aangepaste keur- en slachttijden geldt des te sterker wanneer de grens op 30 graden wordt gelegd. In de Tweede Kamer worden beslissingen genomen op basis van emotie. Ik hoop dat de minister met sectorpartijen in overleg gaat om een werkbare invulling te geven aan de moties.â€
De Europese Commissie werkt aan een nieuwe transportverordening. Wat verwacht u hiervan?
“De nieuwe transportverordening staat gepland voor eind 2023. Tot die tijd zal er een stevige discussie plaatsvinden binnen de EU over de duur van het transport. Onze minister heeft al laten weten dat ze lange transporten buiten de EU wil verbieden. Ons standpunt is dat we vooral kijken naar de kwaliteit van het transport. Veetransporteurs hebben flinke investeringen gedaan in hun wagenpark. Er zijn veewagens waarbij het klimaat volledig geregeld wordt en tijdens warme dagen de temperatuur in de laadruimte 5 graden onder de buitentemperatuur gehouden kan worden. Vanuit onze sector wordt er al veel gedaan aan dierenwelzijn.â€
Hoe gaat u die discussie in Europa voeren?
“In 2020 zijn we een onderzoek gestart samen met Wageningen UR. Voor dit onderzoek zijn verschillende veewagens uitgerust met sensoren. We verzamelen zo veel mogelijk gegevens over klimaat in de wagens en de dieren. Deze data delen wij met andere partijen. Op basis van wetenschap kun je komen tot goed beleid. We moeten de discussie over transport in perspectief plaatsen. Alles wat we uit Duitsland of België halen, of daar naar toe brengen, is geen export of import. Onze thuismarkt is de EU. We moeten niet altijd de Nederlandse grens als scheidslijn zien. Vanuit Groningen ben je sneller in Duitsland dan in Limburg.â€
Lees het volledige interview in De Kalverhouder dat zaterdag 7 augustus 2021 verschijnt.
Lees ook
Meest gelezen
Agenda
-
Er zijn momenteel geen evenementen gepland