
Wereldwijd liggen er volop kansen voor Nederlands kalfsvlees. Dat bleek afgelopen week tijdens de twee ledenbijeenkomsten van de Vereniging van Kalverhouders (VVK) in Voorthuizen en Donkerbroek.
Michel Wesselink van SKV en Patricia van Krieken van Stichting Promotie Kalfsvlees vertelden de aanwezigen welke acties er op dit moment worden ondernomen om kalfsvlees in het buitenland aan de man te brengen en waar de kansen liggen. Belangrijk in de export is het SKV-certificaat. Veel afnemers zijn vertrouwd met dit kwaliteitslabel en komen in Nederland controleren of de kalverhouders en slachterijen werken volgens de eigen voorgeschreven SKV-werkwijze.
In Duitsland ligt de nadruk op de 10 miljoen consumenten die in hun aankoopgedrag flexitariër zijn, en een bewuste keuze maken voor het vlees dat ze eten. Kalfsvlees past hier goed bij. Stierkalveren zijn een bijproduct van de melkveehouderij en de kalverhouderij brengt deze dieren tot waarde. Daarnaast wordt kalfsvlees met voedselveiligheidgaranties geproduceerd (onder SKV) en is het gezond en licht verteerbaar.
In Italië is VanDrie Group een campagne gestart dat kalfsvlees neerzet als klassiek onderdeel van de Italiaanse voedselcultuur. De campagne richt zich met moderne communicatiemiddelen en productvoorlichting op de jongere generatie. Met het Italiaanse UIR (een universiteit voor topkoks) worden hierbij passende gerechten gemaakt. Aandacht voor kalfsvlees in Italië is belangrijk omdat de consumptie terugloopt en jongeren minder gehecht zijn aan de oude eetcultuur.
Ook als de Chinese markt open gaat, liggen er kansen. Chinezen gaan meer verdienen en kiezen graag voor veilige, westerse producten die makkelijk te bereiden zijn. Japanners kiezen voor mager en licht verteerbare producten omdat ze oorspronkelijk viseters zijn. Ze houden daarnaast van de Franse en Italiaanse keuken en die combinatie is een goede mix om het kalfsvlees daar te verkopen.
De kansen in een land als Qatar liggen weer op een heel ander vlak. Daar nemen obesitas en diabetici grote vormen aan. Het magere kalfsvlees past bij de wens van de Qatarezen naar voedsel met weinig vet.
Wanneer de Verenigde Staten hun markt openen, liggen er ook volop kansen. Amerikanen zijn echte vleeseters. Per hoofd van de bevolking eten ze 124 kg vlees waarvan bijna een vierde deel jongrund/kalfsvlees is.
Lees ook
Meest gelezen
Agenda
-
Er zijn momenteel geen evenementen gepland