SGP+bezorgd+over+EU%2Dvoorstel%3A+%27Veevervoer+dreigt+vast+te+lopen%27
Nieuws

SGP bezorgd over EU-voorstel: 'Veevervoer dreigt vast te lopen'

De nieuwe Europese voorstellen voor strengere regelgeving rond dierentransport zorgen voor grote onrust in het Europees Parlement. Europarlementariër Bert-Jan Ruissen (SGP) luidt de noodklok en stelt dat de plannen “onrealistisch en onwerkbaar” zijn. Volgens hem dreigt het veevervoer zelfs volledig vast te lopen als de voorstellen in hun huidige vorm worden doorgezet.

De Europese Commissie wil de bestaande, twintig jaar oude transportverordening moderniseren. Hoewel Ruissen erkent dat dierenwelzijn belangrijk is en misstanden moeten worden aangepakt, vindt hij dat de nieuwe plannen de plank volledig misslaan.

Drie punten praktisch onuitvoerbaar
Ruissen noemt drie concrete voorstellen die volgens hem praktisch onuitvoerbaar zijn. Zo moeten dieren voortaan meer ruimte krijgen in vrachtwagens, zodat ze kunnen bewegen. “Dat klinkt sympathiek, maar is in de praktijk gevaarlijk. Dieren kunnen bij het nemen van bochten omvallen en gewond raken,” stelt hij. Bovendien zou deze maatregel het aantal dieren per rit tot 40 procent verminderen, wat leidt tot meer vrachtwagens op de weg, extra uitstoot en hogere kosten.
Een tweede pijnpunt is het voorstel om transport tijdens zomerse hitte overdag te verbieden. Vee mag bij temperaturen boven de 30 graden alleen nog ’s nachts worden vervoerd, ook als de vrachtwagens voorzien zijn van airco. Ruissen vraagt zich af hoe vervoerders dit moeten plannen bij internationale ritten: “Moet je dan de temperatuur aanhouden van het vertrekpunt, het eindpunt of ergens daartussenin?” Ten derde wil de Europese Commissie dat dierenartsen verplicht toezicht houden bij het laden en lossen van vee. “Een onhaalbaar idee,” zegt Ruissen. “Er zijn simpelweg niet genoeg dierenartsen beschikbaar, en hun tijd kan zinvoller worden ingezet.”

Breed verzet in Europees Parlement
De SGP staat niet alleen in haar kritiek. In het Europees Parlement zijn maar liefst drieduizend wijzigingsvoorstellen ingediend. Volgens Ruissen behoort hij tot een brede coalitie van partijen die willen dat de plannen worden aangepast of zelfs volledig van tafel gaan. Zonder realistische aanpassingen dreigt volgens hem een meerderheid het voorstel weg te stemmen, iets dat zelden voorkomt in het Parlement. Ruissen vindt niet dat de huidige regels tekortschieten, maar de handhaving ervan. “Vooral in Zuid-Europa laten toezichthouders misstanden te vaak ongemoeid. Dáár moet de EU op inzetten, niet op het verder dichtregelen van de sector.”

Wind in Brussel gedraaid
De voorstellen zijn nog afkomstig van de vorige Europese Commissie, die volgens Ruissen sterk leunde op een groene en landbouwkritische agenda, onder invloed van toenmalig vicevoorzitter Frans Timmermans. Maar sinds de Europese verkiezingen van juni 2024 is de wind in Brussel gedraaid. De focus ligt nu meer op haalbare en betaalbare regelgeving voor bedrijven. De Green Deal heeft plaatsgemaakt voor een 'Clean Industrial Deal'. Ruissen wil werkbare regels die niet datgene ondermijnen wat je juist wilt beschermen. "Ook goede bedoelingen kunnen veel kwaad doen aan een cruciale onderdelen van onze economie. Onze diertransporteurs mogen daarvan niet het levende bewijs worden."

Agenda

    Er zijn momenteel geen evenementen gepland

Meer agenda

De Stoppersregeling

Alle antwoorden op veel gestelde vragen

Klik hier

Stelling

Loading

Weer

  • Zaterdag
    17° / 11°
    95 %
  • Zondag
    15° / 11°
    70 %
  • Maandag
    17° / 9°
    50 %
Meer weer