Plezier in huisverkoop van kalfsvlees
De coronapandemie zorgt voor een toename van huisverkoop bij boeren en tuinders. Ook kalverhouders maken van de gelegenheid gebruik. Niet zozeer om neveninkomsten te generen, maar vooral om de sector te promoten en het plezier dat ze eraan beleven.
Sinds de winkel van Verhoeven Vlees uit Liempde in augustus 2020 open ging, loopt de verkoop van kalfsvlees op het eigen bedrijf als een trein. “We hadden verwacht dat er dat eerste weekend bijna niemand zou komen. Het was heet, maar blijkbaar hadden veel mensen toch zin in een uitstapje in deze coronatijd”, zegt Stan Verhoeven. “Er kwamen die twee dagen 350 man op bezoek. Dat was een goede start.”
Sindsdien neemt het aantal klanten toe. “Voor Kerst stonden we met zeven man kerspakketten in te pakken en op zaterdag hebben we altijd drie tot vier medewerkers in de winkel staan”, zegt hij. “Het heeft echt een vlucht genomen. We slachten nu een kalf per week.” Toch blijft promotie een belangrijk aspect. “Onlangs hebben we nog flyers verspreid. We doen maandacties en hebben een spaarkaart, onze eigen VVV-kaart ‘Vrienden Van Verhoeven’. Ook hierin is marketing en promotie een doordacht begrip wat vaak onderschat wordt.”
Binding met de consument, de samenleving, vindt hij van groot belang. De verkoop van kalfsvlees is daarbij een goede promotie van de sector. “We bieden goede service en de prijs-kwaliteitverhouding is goed. Mensen maken bij ons een praatje, ze krijgen advies. Het is veel persoonlijker dan in de supermarkt. Dat past mensen vandaag de dag.”
Dat stelt ook Ruud Kool van Waards Kalf. Voor hem was het promoten van de sector ook een belangrijke reden om ermee te beginnen. “We hadden hier in de Krimpenerwaard al Waards Rund en Waards Lam. Daarom zijn wij in samenwerking met Kraan Vleesservice ook Waards Kalf begonnen. Ik wilde er een gezicht aangeven. Mensen hebben zo’n verkeerd beeld bij onze sector. Ze denken dat het gaat om kleine kalfjes, maar als ik laat zien dat een kalf na acht maanden toch echt zo’n 350 kilo weegt en geen klein kalfje meer is, dan zeggen klanten altijd: ‘dat had ik niet verwacht.’
Vanaf eind 2020 is hij begonnen met het verkopen van kalfsvlees. Kraan Vleesservice bedient de horeca. Ruud zelf houdt zich bezig met de particuliere markt, online en via boerderijwinkels. “Mensen moeten het zelf ervaren en proberen. En als ze het eenmaal geprobeerd hebben, zie je ze vaker terugkomen. Onze klantenkring groeit gestaag.”
Dat ondervindt ook Corina van de Pol van Heerlijk Kalfsvlees. Samen met haar man Wiljan heeft ze een kalverhouderij in Bennekom. Ze begon voor corona al met de verkoop van kalfsvlees, maar de afzet heeft sindsdien wel een vlucht genomen. “Het begon met wat pakketten voor vrienden en kennissen. Als ik een kalf liet slachten voor eigen gebruik, stuurde ik een berichtje rond: wie wil er ook? En van het een komt het ander.”
Ze begon met twee tot drie kalveren per jaar en nu slachten ze twee kalveren in de maand. “We hebben verschillende groepen rosés, dus er is altijd wel een kalf slachtrijp wanneer de vriezer weer aangevuld moet worden”, vertelt ze. Hoe ze aan nieuwe klanten komt? “Mond-tot-mond is de beste reclame, stelt ze. “Elke week hebben we wel nieuwe klanten en die komen ook weer terug.”
Lees het volledige artikel in vakblad De Kalverhouder dat zaterdag 12 februari verschijnt.
Kelly van Gorp vindt binding met de consument en de samenleving belangrijk
Lees ook
Meest gelezen
Agenda
-
Er zijn momenteel geen evenementen gepland