Zuivelcampagne misleidend en oneerlijk
De Reclame Code Commissie heeft geoordeeld dat verschillende onderdelen van de campagne van Dier&Recht tegen zuivel misleidend en oneerlijk zijn.
De Reclame Code Commissie vindt dat de gemiddelde consument op het verkeerde been wordt gezet, omdat de betreffende uitingen onduidelijke en verwarrende informatie bevatten. Dier&Recht krijgt het advies om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
In de campagne van augustus 2021 doet Dier&Recht onjuiste suggesties over de gezondheid van zuivel en de leefomstandigheden van kalfjes. De uitspraak van de Reclame Code Commissie volgt op een ingediende klacht van ZuivelNL.
De ketenorganisatie van de Nederlandse zuivelsector is blij met de uitspraak: “Het kan niet zo zijn dat actiegroepen onjuiste, misleidende beweringen zouden mogen doen en daarmee zuivel, melkveehouders en zuivelondernemingen ten onrechte in een kwaad daglicht zetten”, zegt Hubert Andela, directeur van ZuivelNL.
In augustus werd de campagne op onderdelen al veroordeeld door de rechtbank van Amsterdam. Boerenorganisatie Agractie stapte direct na de start van de campagne naar de rechter. In een kort geding kreeg de organisatie gelijk: de campagneposters met de tekst 'zuivel veroorzaakt ernstig dierenleed' moesten per direct uit het straatbeeld verdwijnen.
Foto via Pixabay
Lees ook
Meest gelezen
Agenda
-
Er zijn momenteel geen evenementen gepland