Grote marge op rundvlees voor supermarkt
De afgelopen maanden is de consumentenprijs voor rundvlees met 2 procent gestegen terwijl de rundvleesprijs van de verwerkende industrie zakte met 1 procent. Dat betekent dat de marge op rundvlees voor de supermarkten vergroot is.
De stijging van de marge gedurende de laatste maanden staat niet op zichzelf. Wageningen Economic Research constateert dat sinds 2015 de consumentenprijs met 15 procent is gestegen terwijl de prijs van rundvlees voor de verwerkende industrie sinds die tijd met 2 procent is gedaald.
In de periode 2013-2017 schommelde de prijsindex in de supermarkt rond de 100 punten. Sinds begin 2018 is de consumentenprijs van rundvlees gestaag opgelopen. Ten opzichte van vorig jaar liggen de consumentenprijzen voor rundvlees in juli 5 procent hoger. De prijsindex komt hiermee uit op 115 (2015=100). Met de consumentenprijs op recordhoogte en de prijs voor verwerkers op een dieptepunt (prijsindex 98) zijn de marges op vlees in supermarkten vergroot. De prijsindex af boerderij ligt momenteel op 99 punten ten opzichte van 2015.
Sinds de coronacrisis is voor Nederland exporteren lastiger geworden, meldt Wageningen Economic Research. Er is uitval van vraag in afzetkanalen in binnen- en buitenland. Zo is eind maart de afzet van vaak luxere soorten rundvlees en kalfsvlees naar de binnenlandse foodservicesector nagenoeg stilgevallen. Deze ontwikkelingen drukken de prijzen van slachtdieren. Tegelijkertijd is er een hogere afzet van producten in supermarkten (retail). Veel vlees van oud rosé wordt momenteel in het segment rundvlees verkocht.
Lees ook
Meest gelezen
Agenda
-
Er zijn momenteel geen evenementen gepland