De reclamecampagne ‘Melk is dodelijk’ op trams in Antwerpen en Gent is stopgezet.
De campagne van de Belgische veganismevereniging Be Vegan wordt door boeren en boerenorganisaties als kwetsend ervaren. Omdat dit niet strookt met de ethische code van het vervoersbedrijf De Lijn is de campagne stopgezet.
De komende vier weken zouden in Gent en Antwerpen trams rondrijden met de slogan: ‘Melk is dodelijk voor 150.000 Belgische kalfjes per jaar’. Be Vegan wil met de campagne aandacht vragen voor plantaardige alternatieven voor melk. Volgens de veganistische organisatie levert de productie van zuivel veel dierenleed op. Zowel voor de koe als de kalfjes die geboren worden om net als hun moeder melkkoe te worden, of opgroeien als vleeskalf.
Boerenorganisatie ABS vindt de boodschap van BE Vegan misleidend, zelfs bijna misdadig. Daarnaast strookt de boodschap niet met de interne code van het vervoersbedrijf dat er geen levensbeschouwelijke publiciteit op de bussen en trams van De Lijn mag staan. In onderling overleg tussen de adverteerder en de communicatieafdeling van De Lijn is de advertentiecampagne na één dag stopgezet.
Lees ook
Meest gelezen
Agenda
-
Er zijn momenteel geen evenementen gepland