Het aandeel vleesvervangers dat supermarkten verkopen is in twee jaar tijd met ruim 50 procent gestegen, meldt marktonderzoeksbureau IRI.
Tegenover deze stijging staat een daling van de verkoop van vlees in supermarkten met 9 procent. De afzet van kip groeide nog wel in deze periode, maar is sinds begin dit jaar ook met bijna een half procent gedaald. De genoemde cijfers betreffen alleen de verkopen in supermarkten en niet de vleesconsumptie buitenshuis.
Nederlanders geven jaarlijks 2,6 miljard euro uit aan vleesproducten in supermarkten. Het aandeel vleesvervangers betreft 123 miljoen euro, ofwel bijna 5 procent. Een beter klimaat en aandacht voor dierenwelzijn worden genoemd als belangrijkste redenen achter de lagere vleesconsumptie.
Levensmiddelenbedrijven, maar ook ambachtelijke slagers zien kansen in de markt van vleesvervangers en springen in op de populariteit van deze producten. In een rapport dat ABN Amro vorig jaar publiceerde, voorspelde de bank al een forse stijging. Voor dit jaar zou dat bijna 10 procent betreffen.
Omdat het aantal spelers in de markt van vleesvervangers toeneemt, kunnen de nieuwe vleesvervangers op smaak en structuur beter concurreren met vlees. Volgens de bank zal de vleesconsumptie in West-Europa blijven dalen, maar neemt de vleesconsumptie in opkomende economieën toe omdat daar de bevolking en de middenklasse toenemen.
In West-Europa zal de nadruk voor de vleesindustrie steeds meer komen te liggen op het beperken van milieueffecten en op het verbeteren van het dierenwelzijn.
Lees ook
Meest gelezen
Agenda
-
Er zijn momenteel geen evenementen gepland