Ook voor Nederlandse en buitenlandse veewagens die kalveren over lange afstanden naar Nederland vervoeren, gelden de nieuwe specificaties voor drinkinstallaties.
De specificaties gelden voor alle kalvertransporten op Nederlands grondgebied die langer dan acht uur duren. Wanneer niet wordt voldaan aan de eisen zal de NVWA een schriftelijke waarschuwing of een boete opleggen. Dit geldt zowel voor Nederlandse als buitenlandse transporteurs. De afweging tussen waarschuwing en boete hangt af van de ernst van het delict en de eventuele eerdere overtredingen die zijn geconstateerd bij betreffende transporteur.
De NVWA heeft eind 2016 aangekondigd nadrukkelijker te controleren op transporten met kalveren vanuit het buitenland naar Nederland. Nu de NVWA en Vee&Logistiek Nederland vorige week een akkoord hebben bereikt over het drenkingsysteem in veewagens bij export van kalveren onder de twee maanden, gaan deze eisen ook gelden voor de import van jonge kalveren.
De Dierenbescherming is niet blij met de goedkeuring van het drinksysteem. In een reactie zegt ze zich te blijven verzetten tegen ‘uitputtend veetransport’. Het is volgens de organisatie maar één stressfactor die nu wordt aangepakt en zelfs dat is maar betrekkelijk: “Tijdens het rijden staat de drinkvoorziening uit. Maar kalfjes van nauwelijks veertien dagen oud zijn nog zuigelingen die om de twee à drie uur melk horen te drinken bij hun moederâ€, aldus de organisatie.
Lees ook
Meest gelezen
Agenda
-
Er zijn momenteel geen evenementen gepland