De prijsverschillen tussen kalfsvlees, jong rosé en oud rosé lijken als maar kleiner te worden. Toch is VanDrie Group niet bang voor een prijsnivellering. De integratie blijft volop inzetten op de productie van blank kalfsvlees.
Waar in 2013 het verschil tussen vleeskalf en jong rosé nog gemiddeld 1,41 euro per kg was, is dat in 2016 nog maar 95 cent per kg. Ook het verschil tussen jong en oud rosé is in drie jaar tijd afgenomen. Henny Swinkels, director corporate affairs bij VanDrie Group, is niet bang voor een prijsnivellering: “Er blijft voldoende onderscheid. De prijs zegt niet alles. Prijs is slechts een afgeleide van veel factoren. Het klopt dat de voedingsprogramma’s meer op elkaar gaan lijken. Dus het is ook niet raar dat de prijs meer naar elkaar toe beweegt. Maar ondanks dat de verhouding krachtvoer/melk overeenkomsten vertoont tussen vleeskalveren en jong rosé, is de samenstelling van de rantsoenen totaal anders. Bij vleeskalveren maken wij - maar ook anderen - in het aanvullend krachtvoer gebruik van eiwitten en vetten die aansluiten bij zuivelgrondstoffen. Dit geeft een significant smaakverschil aan het vlees.â€
Letten vleesafnemers werkelijk op het smaakverschil? Ze kopen toch kalfsvlees van klasse V of klasse Z?
“Kalfsvlees moet je duidelijk positioneren. Smaak is een belangrijk onderdeel. We willen klanten 52 weken per jaar, zeven dagen per week een hoogwaardig product met een gegarandeerde smaak leveren. Dat is de basis voor herkenning. Doe je dat niet, dan heb je direct consumptieverlies. Wat zou jij doen als je steeds een andere kwaliteit ervaart? Dan kies je uiteindelijk voor iets anders. We willen dus de kwaliteit in al zijn facetten zo hoog mogelijk houden.â€
Maar kalfsvlees is duur. Het verschil tussen vleeskalveren en jong rosé, beide klasse V, is een euro. Niet vreemd dat afnemers kiezen voor goedkoper kalfsvlees en er een nivellering plaatsvindt.
“Natuurlijk. Ik zal de laatste zijn die zegt dat de prijs voor de afnemers van kalfsvlees niet belangrijk is. Maar de prijs doet er pas toe als alle ander zaken gerealiseerd zijn, zoals dierenwelzijn, kwaliteit voeders, antibioticagebruik, tracking en tracing, leveringszekerheid, de smaak. De prijs is hiervan een afgeleide. Als wij de fout maken door alles af te vlakken en ons puur te richten op een zo laag mogelijke kostprijs, dan verplicht je de producent, de kalverhouder, ook om alles te doen voor die lage kostprijs. Die fout hebben meer veesectoren in Nederland gemaakt. Kijk naar de varkenssector. In Nederland red je het hier niet mee. Voor een lage kostprijs moet je niet in Nederland zijn. Ik denk dat we de laatste twintig jaar in de kalversector goed werk hebben geleverd met een hoge kwaliteit die een ander niet kan leveren.â€
Lees het volledige interview met Henny Swinkels in De Kalverhouder die zaterdag 15 oktober 2016 verschijnt.
Lees ook
Meest gelezen
Agenda
-
Er zijn momenteel geen evenementen gepland