Wederom minder omzet voor ForFarmers
Veevoerbedrijf ForFarmers heeft vorig jaar wederom minder voer verkocht. Krimpende veestapels in Europa zijn de grootste oorzaak.
ForFarmers is actief in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Polen. Alleen in Polen groeit de afzet van veevoer. De krimp in de overige landen komt door strengere wet- en regelgeving, waardoor het aantal dieren daalt, en ziekten zoals vogelgriep en varkenspest. Opgeteld daalde het totale voervolume met 6,7 procent tot 8,4 miljoen ton. In 2022 nam de afzet ook al met 7 procent af.
Klein verlies
Het lukte Forfarmers in 2023 niet om zwarte cijfers te schrijven, hoewel het verlies beperkt bleef tot 1 miljoen euro. Het negatieve resultaat is voornamelijk een gevolg van eenmalige kosten, zoals de reorganisatie en het afbreken van de fusie van de Britse tak van ForFarmers met de Britse pluimveevoerfabrikant 2Agriculture. Wanneer de eenmalige kosten niet meegenomen worden, realiseert het bedrijf een winst van 22,7 miljoen euro.
Vergelijkbaar met de afzet van voer, nam ook de omzet af met ruim 10 procent. Naast dalende volumes, spelen hier ook de dalende grondstof- en energieprijzen een rol. De omzet bleef in 2023 steken op iets minder dan 3 miljard euro.
Transitiejaar
De resultaten tonen volgens ForFarmers aan dat de strategie in het transitiejaar 2023 zijn vruchten afwerpt. Eind 2022 presenteerde het bedrijf een nieuwe strategie waarbij bedrijfsonderdelen meer autonomie kregen om in te kunnen spelen op de behoefte in de markten waarvoor ze werken.
Het bedrijf put hoop uit een stijging van de afzet van mengvoer in België, in de tweede helft van het jaar, en recente overnames in Polen (Piast) en het Verenigd Koninkrijk. Voor komende jaren richt het bedrijf zich op het verlagen van de CO2-footprint van zuivel en vlees, zowel in de eigen productie als in de keten.
Bekijk meer over:
Meest gelezen
Agenda
-
Er zijn momenteel geen evenementen gepland