Waarde toevoegen aan het product en marge maken worden belangrijker dan volume nastreven. Dat bleek tijdens de discussiemiddag die VVK organiseerde op donderdag 21 februari.
Foodspecialist Martijn Rol van Rabobank concludeerde dat de jongeren geboren in deze eeuw over twee jaar de belangrijkste koopkrachtigste generatie consumenten zijn in West-Europa. Deze ‘millennials’ kiezen voor authentieke, unieke producten. “Anders dan de huidige traditionele consument is de millennial een hybride consument: hij kiest voor zowel goedkoop als luxe. Blijf daarom niet vastzitten in het middenâ€, zegt Rol. Hij adviseert de Nederlandse kalfsvleessector te kiezen voor waarde toevoegen en marge maken in plaats van volume maken.
Rol denkt dat vlees in de toekomst een belangrijk onderdeel van onze eetgewoonten blijft. Sijas Akkerman is het daarmee niet eens. Op de stelling of Nederlanders in 2050 nog vlees eten, antwoordde de directeur van de afdeling Noord-Holland: “niet veelâ€. Marijke Everts, director corporate affairs bij VanDrie Group ziet kansen. Kalfsvlees is een uniek product, mals, licht verteerbaar en snel klaar. Het past dus bij de moderne consument die wat minder vlees eet. Sijas Akkerman van Natuur&Milieu beaamde dat kalfsvlees milieuvriendelijker is dan rund-, lam- en schapenvlees omdat voor de productie minder CO2 nodig is.
Alle sprekers waren het er over eens dat er eisen blijven komen ten aanzien van dierenwelzijn en antibioticagebruik. Wat betreft dierenwelzijn moet dit beter opgepakt worden met de hele keten inclusief de supermarkten. Supermarkten zijn nu niet bereid te betalen voor een Beter-Leven-ster, concludeert Everts. Zij zien het als een randvoorwaarde. Akkerman wil zich vanuit zijn organisatie hard maken om supermarkten te bewegen voor dierenwelzijn extra te betalen. Als dierenwelzijn vergoed wordt, zijn kalverhouders bereid hiervoor te investeren, bleek uit de zaal.
De discussiemiddag van de VVK stond in het teken van maatschappelijke dilemma’s. Honderdvijftig kalverhouders en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven waren aanwezig bij Rabobank Gelderse Vallei in Barneveld. De middag werd afgesloten met een netwerkborrel.
Lees ook
Meest gelezen
Agenda
-
Er zijn momenteel geen evenementen gepland