
Het kalfsvlees van Vitel-oké is door Wakker Dier genomineerd voor Liegebeest 2016.
De dierenorganisatie schrijft jaarlijks deze verkiezing uit van producten die in haar ogen met misleidende campagnes worden gepresenteerd.
Vitel-oké is een rosévleesconcept van slachterij Vitelco, onderdeel van de Pali Group. De kalveren die gehouden worden binnen dit concept hebben als jong kalf een gegarandeerde reistijd korter dan acht uur naar het kalverbedrijf en een leefruimte van minimaal twee vierkante meter per kalf, ruim 10 procent meer dan de wettelijke norm. Ook krijgen deze rosékalveren - uiteraard - volop ruwvoer. Het vlees voldoet hiermee aan de criteria van Beter Leven van de Dierenbescherming.
Het Vitel-oké kalfsvlees dat diepgevroren naar afnemers gaat, zit in kartonnen dozen waarin gras verwerkt is. De grasdoos is ontwikkeld in samenwerking met stichting Natuurmonumenten. Het overschot aan gras uit natuurgebieden wordt op deze wijze duurzaam hergebruikt.
Volgens Wakker Dier is de reclame van Vitel-oké ‘wel heel rooskleurig’ en hebben ‘deze kalfjes maar twee vierkante meter leefruimte en komen nooit buiten’. De organisatie vindt verder dat Vitelco eerlijk moet zijn over het feit dat het maar één ster betreft van de Dierenbescherming en geen drie.
In 2009 werd kalfsvlees al eens uitgeroepen tot Liegebeest. Toen betrof het de reclamecampagne van de sector ‘kalfsvlees, daar worden we allemaal vrolijk van'. Vorig jaar werd snackketen Kentucky Fried Chicken (KFC) uitgeroepen als winnaar.
De andere vier genomineerden voor de verkiezing van 2016 zijn de Bierbommetjes van Unox, kippenvlees van Lidl, de zuivelproducten van ambachtelijke zuivelaar Den Eelder en tilapiafilet van The Sea & We. De uitslag wordt later deze maand bekend gemaakt.
Lees ook
Meest gelezen
Agenda
-
Er zijn momenteel geen evenementen gepland