\n \n
\n Integraties moeten de handschoen oppakken
\n Rosévlees vermarkten is niet eenvoudig\n
\n Het rosékalfsvlees is een onderscheidend product. Daar was\n iedereen het over eens tijdens de studiebijeenkomst van\n mengvoerfabrikant ForFarmers (voorheen ABCTA). Wie de regisseur\n moet zijn die het rosévlees vermarkt, bleef ook na de\n bijeenkomst onduidelijk.\n
\n Over belangstelling had mengvoerfabrikant ForFarmers niet te\n klagen tijdens de studiebijeenkomst Creatief Ondernemerschap.\n Ruim honderd veehouders waren aanwezig in Markelo. De\n bijeenkomst werd mede georganiseerd door de Vereniging\n Rundvleesproducenten Oost-Nederland (VRON). Sprekers belichten\n het thema Creatief Ondernemershap op verschillende\n manieren.
\n Hans de Bie sectormanager veehouderij Rabobank Nederland Food\n & Agri, beet de spits af. Hij merkte op dat Nederlanders\n minder rundvlees op hun bord krijgen. Per hoofd van de\n bevolking eten we jaarlijks achttien kilogram rundvlees. ,,Dat\n was een paar jaar geleden nog twintig kilogram.?? De productie\n en het verbruik van rund- en kalfsvlees in Europa liepen tot\n 2002 in de pas. De verwachting is dat voor 2005 en 2006 de\n productie van rundvlees verder afneemt. ,,Om aan de\n consumentenvraag te voldoen zal de import van rundvlees uit\n landen buiten de EU moeten gebeuren.?? Het verbruik van\n kalfsvlees zal toenemen.\n
\n Rosévlees
\n In zijn marktanalyse liet De Bie een forse toename zien van het\n aantal stuks wit- en rosévlees in ons land. Voornamelijk het\n rosévlees liet een spectaculaire groei zien (zie kader). Het\n roodvlees daalde in tien jaar tijd van 687.000 stuks in 1995\n naar 360.000 in 2005.
\n Over het witkalfsvlees was de specialist van de Rabobank zeer\n positief. ,,Witvlees staat als een huis. De afgelopen tien jaar\n is de prijsontwikkeling van dit vlees goed geweest.?? Hij\n verwacht dat de EU netto-importeur van rund- en kalfsvlees\n blijft. De Bie vroeg zich hardop af of het rosévlees aan\n witvlees of aan het roodvlees wordt gekoppeld als het gaat om\n de prijsontwikkeling. ,,Het rosévlees trekt zich meer op aan\n het witvlees maar loopt niet helemaal synchroon.??
\n Volgens hem zijn de vooruitzichten voor het witvlees zeer\n positief. Goed gestructureerd, een stabiel primaire sector,\n stabiel afzetkanaal en het is een onderscheidend product, somt\n De Bie op. ,,Witvlees staat op de kaart. Dat geldt ni et voor\n rosévlees.?? Als negatieve aspecten noemt hij dat het rosévlees\n in een beperkte mate een eigen afzetkanaal heeft, de definitie\n kalfsvlees ontbreekt en er is nauwelijks sprake van\n ketensamenwerking. Positief noemt hij de opschaling naar soms\n duizend dieren. ,,Die veehouders hebben vertrouwen in de\n sector. Maar wil de rosésector een gezonde toekomst hebben, dan\n is samenwerking in de keten een voorwaarde. Samenwerking die er\n toe moet leiden dat het vlees een onderscheidend product\n krijgt. Dat is de uitdaging.??\n
\n Bouwen aan een merk
\n In een gemiddelde supermarkt liggen maar liefst dertig duizend\n verschillende producten in de schappen. Ondanks deze\n hoeveelheid is het niet eenvoudig om een plek te veroveren in\n een winkel. Mark Janssen, hoofd consument en kwaliteit van het\n Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) was over de visie van het\n kalfsvlees duidelijk. ,,Kalfsvlees is geen merk, zoals\n Mona, Friesche Vlag, Campina en Mora. Ik raad de sector aan om\n daarop in te zetten, zodat er meer kalfsvlees in de schappen\n komt.??
\n Om van kalfsvlees een merk te maken moet wel rekening gehouden\n worden met een aantal trends. Volgens hem willen consumenten:\n gemak (kant-en-klaargerechten, kleine porties); gezondheid\n (weinig calorieën, gezonde snacks, groenten); genieten\n (variatie, uitproberen, uitstraling van verpakking) en goed\n gedrag (maatschappelijk verantwoord produceren). ,,Bij het\n bouwen aan een merk, staat de vraag van de consument centraal.\n Voor het lanceren van een merk zijn ook nog een marktonderzoek\n en sa menwerking van ketenpartijen essentieel.??
\n Janssen gaf een aantal aanbevelingen om kalfvlees als merk in\n de schappen te krijgen. Ontwikkel een niche-markt met een\n duidelijke visie, werk niet met subsidie maar met beschikbaar\n kapitaal, durf te investeren in de markt, somde hij op. Hij\n liet zich niet uit wiens taak dat is.\n
\n Uniek product
\n ,,Rosévlees is een uniek product.?? Bert Loseman, voorzitter\n van de LTO-vakgroep Vleeskalverhouderij liet daar geen\n misverstand over bestaan. Ook hij stelde zich de vraag of\n rosévlees een alternatief is van witvlees of een variatie is\n van rundvlees. ,,Door de premies trekt rosévlees meer op met\n rundvlees dan met kalfsvlees.?? Onderzoekers van Wageningen UR\n concludeerden vorig jaar dat rosévlees, geen kalfsvlees en geen\n rundvlees is. Een belangrijk criterium was de onderscheidende\n smaak. De LTO-vakgroep wil dat rosévlees een tweede categorie\n is, naast wit kalfsvlees.?? De categorie moet dan gelden voor\n kalveren van acht tot twaalf maanden.?
\n Voor een structurele afzet van rosévlees dient volgens Loseman\n een structurele afzet te komen. Als voorbeeld werd de\n Pali-groep aangehaald die een keten opzet voor rosés voor zo?n\n 7.500 plaatsen.
\n De voorzitter riep op tot positionering van het rosévlees. ,,De\n mogelijkheden verder verkennen, het doel duidelijk formuleren\n en afspraken met elkaar maken in de keten.?? Loseman liet weten\n in deze geen partij te zijn. Maar wie de regie wel in handen\n moest nemen om het rosévlees als merk, als onderscheidend\n product op de markt te zetten, daar liet hij zich niet over\n uit.
\n Zijn betoog ging ook over de prijzen van rosékalveren. Die\n waren in 2005 beduidend hoger (? 2,86 t.o.v. ? 2,50 in 2004).\n Dit komt door de ontkoppeling van de premies in Duitsland, maar\n de roséprijzen liften ook mee op de hogere prijzen voor\n slachtrunderen.
\n Loseman waarschuwde voor Brazilië. ,,In dit land is de arbeid,\n huisvesting en voer goedkoop. Het kan een bedreiging zijn voor\n ons land. Maar door rosévlees op een onderscheidende manier in\n de markt te zetten, kunnen we concurreren met Brazilië en\n andere landen.??
\n In de discussie die volgde was de centrale vraag: wie neemt de\n regie in handen om van rosévlees een onderscheidend product te\n maken? De zaal nam al een voorschot door aan te geven d at de\n integraties de bal niet oppakken. En een individuele\n kalverhouder heeft niet de invloed om dat te doen. Gerefereerd\n werd ook aan initiatieven die een paar jaar geleden genomen\n werden. Alle initiatieven stierven in schoonheid, liet de zaal\n weten. Een oplossing werd deze dag niet aangereikt. Dat was ook\n niet verwacht. Het is nu afwachten wie de regie in handen gaat\n nemen. Niet op kleine schaal, maar landelijk.
\n
\n Wit- en rosévlees in ons land
\n Jaar Witvlees Rosévlees
\n 1995 \n 584 86
\n 2000 637 \n 146
\n 2002 561 \n 157
\n 2003 560 \n 171
\n 2004 577 \n 188
\n 2005 624 \n 203
\n Aantal stuks vleesvee in Nederland (x 1.000 stuks) Bron:\n CBS.
\n
\n Prijsontwikkeling i n euro?s\n
\n | \n 2000\n | \n\n 2003\n | \n\n 2004\n | \n\n 2005\n | \n
\n Nuka (40-45 kg)\n | \n\n 190\n | \n\n 176\n | \n\n 156\n | \n\n 171\n | \n
\n Witvlees (kg)\n | \n\n 4,36\n | \n\n 4,29\n | \n\n 4,52\n | \n\n 4,25\n | \n
\n Rosévlees (kg)\n | \n\n 2,95\n | \n\n 2,55\n | \n\n 2,50\n | \n\n 2,87\n | \n
\n Roodvlees (kg, R3-kwaliteit)\n | \n\n 2,67\n | \n\n 2,37\n | \n\n 2,40\n | \n\n 2,63\n | \n
\n Bron: LEI\n | \n\n | \n | \n | \n |
\n
\n 2000 2003 2004 2005
\n 190 176 156 171
\n 4,36 4,29 4,52 \n 4,25
\n 2,95 2,55 2,50 2,87
\n 2,67 2,37 2,40 2,63
\n
\n \n
\n \n\nMeest gelezen
Agenda
-
Er zijn momenteel geen evenementen gepland