Film

\n\n

\n
\n Kennis verstrekken om imago van sector verder te\n bevorderen
\n Film brengt gehele keten van kalfsvlees in beeld
\n

\n Met het uitbrengen van een film geeft LTO vakgroep\n Kalverhouderij de sector de gelegenheid het imago van de sector\n verder te bevorderen. Door de kennis van de kalverhouderij\n onder burgers en bestuurders te vergroten, verandert hopelijk\n ook de houding ten opzichte van kalfsvlees positief.\n

\n LTO vakgroep Kalverhouderij heeft vorig jaar het plan opgepakt\n om een film te maken over de vleeskalverhouderij. Het blijkt\n dat er behoefte bestaat om bij gelegenheden beelden te kunnen\n tonen over de sector. De wens komt van kalverhouders die met\n regelmaat scholen of toeristen op het bedrijf krijgen en van\n bedrijven die open dagen en beurzen organiseren. Ook\n bestuurders willen bij bepaalde gelegenheden de sector op een\n positieve en objectieve manier belichten.
\n Een film helpt bij het verbeteren van het imago van de sector\n en daarmee ook bij het bevorderen van de afzet van kalfsvlees.\n De kalfsvleessector produceert immers onder strikte voorwaarden\n het vlees en wil voorop blijven lopen als het gaat om\n dierenwelzijn, duurzaamheid en veiligheid. Met de film kan de\n sector deze visie onder een breed publiek verspreiden.
\n De gehele kalfsvleesketen komt in de film voor het voetlicht:\n vanaf de geboorte van het kalf tot aan de verkoop van het\n vlees. Hiermee wordt de kalfsvlees sector in een breder\n perspectief geplaatst en komt ook het profijt van het bestaan\n van de sector tot uitdrukking. Enkele vertegenwoordigers van\n het bedrijfsleven zijn betrokken bij de totstandkoming zodat er\n een brede instemming is ontstaan over de inhoud van de film.\n

\n Script schrijven
De film is uitgewerkt\n door de redactiecommissie van vakblad De Kalverhouder. Als\n eerste is er een script geschreven. Dit script geeft de\n verhaallijn van de film weer. Later zijn daar de\n beeldsuggesties en de voice over tekst aan toegevoegd en zijn\n de locaties bepaald. Ook komen er animaties in de film die\n laten zien waar het gros van de kalveren vandaan komt en de\n bestemming van het kalfsvlees.
\n De redactiecommissie heeft er voor gekozen om de film te laten\n beginnen in een slagerij. Immers dat is de gelegenheid waar\n consumenten een keuze maken of ze varkens, kip, rund of\n misschien wel kalfsvlees kopen. Een consument vraagt aan de\n slager wat kalfsoesters zijn. De slager legt uit wat het voor\n soort vlees is. Daarna komt de gehele kalverketen in beeld om\n tenslotte weer te eindigen bij dezelfde slager waar de\n consument haar gedachten heeft opgemaakt en beslist om de\n kalfsoesters daadwerkelijk te kopen.\n

\n Tien locaties
\n Tussen de twee slagerijscènes wordt er op tien locaties de\n kalfsvleessector in beeld gebracht. Het begint bij de geboorte\n van het kalf, het biest geven en het aanbrengen van het\n oornummer. Na tien dagen komt de handelaar het kalf halen en\n komt het verzamelcentrum in beeld. Daarna komen kalverbedrijven\n en rosékalverbedrijven aan bod. De kijker krijgt hier het\n samenstellen van het voer en de controle van de dieren te zien,\n maar ook de werkzaamheden die de SKV verricht op het\n bedrijf.
\n Daarna wordt de mestverwerking van SMG in beeld gebracht. Tot\n slot geeft de film inzicht in de aankomst van de dieren op het\n slachthuis en welke vleesonderdelen er van het kalf gemaakt\n worden.\n

\n Bestellen?
\n Diegene die de film wil bestellen, kan op de site www.dekalverhouder.nl\n terecht. Daar staan de voorwaarden omschreven.\n

\n Nut van film
\n Siebe Kramer, kalverhouder en lid van de redactiecommissie\n vakblad De Kalverhouder
\n ?Het nut van de film bleek afgelopen mei. Ik kreeg een groep\n leerlingen op bezoek van AOC Terra. De leerlingen weten nog wel\n waar de kalveren vandaan komen, maar veel meer niet. Het is ook\n opvallend hoeveel kinderen met een niet agrarische achtergrond\n er op deze school zitten. Ter voorbereiding van zo?n\n praktijkles zouden ze deze film moeten bekijken. Dan pikken ze\n tijdens de excursie op het bedrijf nog meer op. Ook als los\n studiemateriaal, zonder dat daar een excursie aan vastgeknoopt\n wordt, is de film heel bruikbaar. De film was in mei helaas nog\n niet klaar. Volgend jaar beter.??\n

\n Patricia van Krieken, werkzaam bij Stichting Promotie\n Kalfsvlees
\n De film geeft een reëel beeld van de sector maar bovenal legt\n het uit waarom er kalfsvlees is. Door de uitleg en het in beeld\n brengen van de werkwijze van de kalfsvleessector, zal de kijker\n een beter gevoel krijgen bij kalfsvlees en het (h)eerlijke\n product op haar juiste merites weten te schatten. De film is\n inzetbaar op scholen, bijvoorbeeld aan leerlingen van groep 8\n of het eerste jaar van het voortgezet onderwijs. Maar ook voor\n leerling-koks, hobbykoks en culinair georiënteerde consumenten\n is deze film interessant.\n

\n Maurice Aalbers, manager marketing en communicatie bij\n Alpuro
\n ?Een film over de kalfsvleessector is goed voor het imago van\n de sector. De kijker krijgt een eerlijk, overzichtelijk en\n transparant beeld. De manier van huisvesten (regulier en\n kuddehuisvesting) komen goed tot uiting in de film. Daarnaast\n wordt aandacht besteed aan de kwaliteit van het kalfsvlees, het\n voer, het ketenregisseurschap, dierenwelzijn en de aanwezige\n kennis en innovaties binnen de sector.??\n

\n  \n

\n \n\n

Agenda

    Er zijn momenteel geen evenementen gepland

Meer agenda

De Stoppersregeling

Alle antwoorden op veel gestelde vragen

Klik hier

Stelling

Loading

Weer

  • Zondag
    6° / 6°
    90 %
  • Maandag
    8° / 4°
    60 %
  • Dinsdag
    7° / 4°
    20 %
Meer weer